Genel

Metaverse müşteri deneyimini nasıl dönüştürecek?

Metaverse oyun dünyası2022’nin en fazlaca konuşulan teknoloji trendlerinin başlangıcında metaverse geliyor. Yıl süresince metaverse’de mağazada açan markalardan bu alana yatırım meydana getiren dijital ajanslara hakkında birçok haber meydana getirilen meta evrenin aslolan yıkıcı etkilerinin 2023’de göreceğimiz kati şeklinde. Metaverse’in küresel piyasa kıymeti 2022’de 47,48 milyar dolar iken, 2030 yılına kadar değerin 678,80 milyar dolara yetişmesi planlanıyor.
2022 aslına bakarsak metaverse için bir anlamda fragmandı. Senelerdir konuştuğumuz blok zinciri, NFT, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik şeklinde yenilikçi birçok teknolojin metaverse çatısı altında bir arada çalışınca neler yapabileceğini anlamaya çalıştık. Metaverse teriminin bu aşamada tüm bu dijital dünyaları tek bir yerde toplayan, kapsayan ve birleştiren merkeziyetsiz online bir evren olduğu fikri aslına bakarsak markalar için işin en coşku verici yanı oldu. Zira bu yeni dünyanın markaların tüketicileri ile temas edeceği yepyeni kanallar açabileceği fikri satın alan deneyiminde bilinin tüm ezberlerin bozulacağına anlamına gelebilir.

Müşterilere temas etmenin en yeni yolu
Aslen gidişatta bizlere bu mevzuda sağlam içgörüler veriyor. Zira son birkaç senedir satın alan deneyiminin merkezi, hızla avatarlar, suni zeka, artırılmış ve sanal gerçeklik teknolojileriyle oluşturulan sanal dünyalara kayıyor. Bu sanal dünyaların merkezinde ise bundan sonraki süreçte şüphesiz metaverse olacak. Her insanın sosyalleşebileceği, eğlenebileceği ve çalışabileceği birleşik bir sanal cemiyet olarak kurgulanan metaverse evreni hemen hemen gelişiminin ilk aşamalarını yaşarken, markalar meteverse’ü tüketicilere ulaşmanın yeni evreni olarak görüyor.

Statista tarafınca Mart 2022’de meydana getirilen bir anket, çevrimiçi yetişkinlerin %36’sının Metaverse’i kullanmaya ilgi duyduğunu ve %12’sinin fazlaca ilgilendiğini bildirdi. 2022 Statista anketi, adamların hanımefendilere kıyasla meta evrene katılmaya daha çok ilgi gösterdiğini ortaya koyuyor. ABD’deki adamların ortalama %18’i bu yeni dijital alanla fazlaca ilgilendiğini bildirirken, bayanların yalnızca %7’si metaverse ile ilgilendiğini bildirdi.

Dış kaynak hizmet sağlayıcısı Teleperformance’ın Satın alan Deneyimi Araştırma Merkezi tarafınca ABD’de metaverse mevzusunda satın alan tarafındaki farkındalığı ortaya koymak adına meydana gelen araştırma tüketicilerin metaverse’e bakışı mevzusunda mühim veriler içeriyor. ABD’de “metaverse’ü daha ilkin duymuş bulunduğunu belirten” 15 yaş üst bin 448 katılımcı ile başlatılan araştırma X, Y ve Z kuşaklarının mevzuya yaklaşımını gözler önüne seriyor. Buna nazaran Y ve X kuşaklarının yüzde 80’i metaverse’ü daha ilkin duyduğunu ifade ederken, gene bu kitlenin yüzde 20’si bu teknolojiyi anladığını da ifade etmiş. Bir tek yüzde 10’luk bir dilim ise metavserse’ü gerçek anlamda algı ettiğini belirtmiş. Araştırmaya katılanların yüzde 67’si metaverse’ün geleceği değişiklik yapma mevzusundaki etkilerine inancının tam bulunduğunu belirtirken, yüzde 18’i bu mevzuda kararsız. Iştirakçilerin yüzde 60’ı metaverse’e daha şüpheci yaklaşırken, insanoğlunun gerçeklikle bağını koparabileceğini düşünüyor. Bu grubun yarısı bu teknolojiyi insan ilişkilerinde bir sonraki adım olarak görüyor. Öteki taraftan iştirakçilerin yüzde 50’si metaverse’ü güvenlik ve veri gizliliği açısından riskli buluyor.

10 katılımcıdan 7’si metaverse’de deneyimler yaşamak istiyor
Neredeyse 10 kişiden 7’si birden fazla dünya, yer yada platformdan oluşan bir metaverse hayal ederken, gene 10 katılımcıdan 7’si metaverse’de deneyimler yaşamak istiyor. Araştırmada, müşterilerin meta evren ile potansiyel etkileşimlerinin sorgulandığı bölümde iştirakçilerin bu teknolojiyi kullanabilecekleri 4 ana alan ise şöyleki: Oyun oynamak, insanlarla kontakt oluşturmak, sosyalleşmek ve dijital varlık satın almak. Bununla beraber iştirakçilerin yüzde 60’ı metaverse hayatına katılabilmek için ilgili bir aygıt satın almayı planladığını belirtmiş. Metaverse ilişkili teknoloji terimleri içinde ise bu katılımcı grubunun en fazla aşina olduğu kavramlar kripto para ve sanal gerçeklik. Bununla beraber iştirakçilerin yalnızca yüzde 8’i, metaverse ve sanal gerçeklik ilişkini anladığını belirtmiş. Bununla beraber metaverse terimini duyanların yüzde 51’i bu değişen teknolojinin hemen hemen geliştirme aşamasında bulunduğunu düşünüyor.

Markalar için hangi fırsatları bununla beraber getiriyor?

Araştırmalar tüketicinin mertaverse’e ilgini ortaya koyuyor. Markalar ise bilhassa Z ve Y jenerasyonuna yaşatacakları deneyimler için bu yeni evreni büyük bir fırsat olarak görüyorlar. Globaldeki gelişmelere baktığımızda, Gucci, Adidas, Under Armour, Nike, Samsung, Nvidia şeklinde markalar süratli bir halde Metaverse’de varlık göstermeye başladılar. Türkiye’den ise Turkcell, Vestel, Doğtaş, Sagra, Halkbank şeklinde köklü markalar metaverse için yatırımlara başlamış durumdalar. Markalar metavserse dünyasında edinim alanları inşa ederek, NFT koleksiyonu yaratabilirler, sanal influencerlar ile kampanyalar yaratarak çeşitli etkinlikler düzenleyebilirler. Bu fırsatları değerlendiren markaların gelecek yıllarda satın alan deneyimi tarafında rekabette ciddi avantajlar elde edeceğini söylemek yanlış olmaz.

İlgili Makaleler

Göz Atın
Kapalı
bahis forum define forum
Başa dön tuşu